16 אפר חשיבות התנועה בהתמודדות עם לקויות למידה
חשיבות התנועה בהתמודדות עם לקויות למידה
"…למידה, מחשבה, יצירתיות ואינטיליגציה אינם תהליכים מוחיים בלבד, אלא של הגוף כולו.." חכמה בתנועה/ קרלה הנפורד
למידה מתרחשת כשאנו באים במגע גופני עם העולם. חוויות יום יומיות יוצרות קשרים בין תנועה, קליטה חושית, מגע, תהליכי חשיבה, ורגש. לדוגמא : כשילד מתנדנד על הנדנדה נוצרים קשרים בין תנועה הגופנית (ידיים, רגליים, אגן) לבין היציבה, לבין תחושת המגע של כפות הידיים על הרצועות, מזג האויר, המחשבות שחושב הילד בעת שמתנדנד והרגש שאותו הוא מרגיש בין אם שמחה, כעס פחד וכו'.
בבסיסה של מיומנות תנועתית כגון אקרובטיקה, רולרבליידס וכדורגל ישנה התנסות גופנית: זחילה, סיבובים במקום, משחק בגן השעשועים, משחקים חברתיים, התנסות עם חומרים שונים, אכילה, שינה וכו'.
חוויות יום יומיות כוללות קליטה מכל החושים, תנועה והתיאום ביניהן ומהוות בסיס ליכולתו של הילד לתפקד בשגרה: ריצה, משחק, יצירה, הכרת הסביבה ושליטה בה לצורך מילוי משימות, התמצאות במרחב והרגשת ביטחון. פעילויות אלה הן הבסיס למיומנויות כגון אחיזת עיפרון, כתיבה, זריקת כדור ועוד. ככל שנצבור יותר חוויות והתנסויות בסביבה, כך תתאפשר למידה ביתר קלות, מדוע? מפני שיש קשר בלתי ניתן לערעור בין החוויות וההתנסויות שלנו בסביבה לבין תפקוד ויכולת בכל שטח בחיים.
קשיים תפקודיים בלמידה מתגלים בבואו של הילד לבצע מטלות אשר דורשות ממנו מיומנויות וכישורי חיים שבנויים על התנסויות קודמות.
היכולת לשבת בכיתה וללמוד מצריכה הקשבה, הבנה, הפנמה, העתקה מהלוח, התמודדות עם הרעשים מסביב והתמודדות עם הרגש שעולה. כשהילד מפעיל לחץ מוגבר על העיפרון בשעה שכותב או מצייר, זה דורש השקעת אנרגיה גופנית בכדי לייצב את העיפרון, לכתוב, לייצב את הגוף ואת הראש, להקשיב, להעתיק, לנשום, להתרכז ולהרגיע את הגוף שהתכווץ מהמאמץ. במקרה הזה, הילד כבר איבד את הקשב והריכוז הנדרש ממנו במיומנות כיתתית. קושי זה עלול ליצור משקעים רגשיים כשהילד אינו מממש את ההתנהגויות המצופות ממנו בהתאם לנורמה ולהישגים של בני גילו.
כאשר מאתרים את הקושי כגון : חולשה בחגורת הכתפיים, ויסות חושי, שליטה במוטוריקה עדינה וכו', עוברים לאימון גופני אשר מתמקד במקור הקושי. האימון כולל תנועות שחוזרות על עצמן בשילוב עם קואורדינציה גופנית, מגע, רגש וחשיבה. בדרך זו של אימון, יוצרים קשרים חדשים שעוקפים את מקור הקושי ומהווים בסיס יציב עליו ניתן לבנות מיומנויות למידה וחיים ולהצליח להתגבר על אף הקשיים. אימון גופני המתמקד בחזרות על תנועות לא רק שמשפר את היכולות הגופניות, אלה גם משפר את הדימוי הגופני, תחושת המסוגלות והערך העצמי.
את המחשבות שלנו אנו מוציאים לפועל דרך גופינו. גופינו הוא זה שכותב, מדבר, מתקשר בעזרת מחוות גוף, יושב בכיתה, שומע ועוד. בעזרת אימון גופני ממוקד, ניתן לשפר כל קושי, לשים דגש על החוזקות של הילד ולהעניק לו כלים וידע המאפשרים לו להתגבר, לצמוח ולהאמין בעצמו.